Koronavirus opravdu zamával s podnikateli. Velká většina podnikatelů byla nucena ukončit své podnikání a nebo mají negativní následky doteď. Tady je seznam 5 základů, na kterých lze zapracovat na své podnikatelské síle. Řadí se mezi ně nejen finanční rezerva, ale i otázka kam růst dále.
Well-being aneb máte rádi to, co děláte každý den?
Tom Rath a Jim Harter autoři publikace Wellbeing: The Five Essentials Elements se ptají „Máte rádi to, co děláte každý den?“ Jejich otázka se vztahuje k prvnímu elementu well-being, kterým je podle nich kariéra. Pokládají i jiné otázky například „Máte ve svém životě silné vztahy a lásku? Jste hrdí na svou komunitu?“ I takové otázky mohou být součástí pokoronavirové inventury, protože právě pocit pohody v mnoha případech utrpěl. A zároveň se mohou stát užitečnou navigací, kudy se posunout k pozici, v níž budou podnikatelé výhledově celkově spokojenější, odolnější a silnější.
Jaké má vaše podnikání základy?
Nouzový stav vrátil hodně podnikatelů k podstatě práce a k samotným základům jejich podnikání.
S prací na dálku se v některých firmách ukázalo, jak je možné práci radikálně jinak uspořádat. S nutností šetřit se také ukázalo, co je pro podnikání skutečně podstatné a co jsou zbytnosti, které si lze dovolit jen v nejlepších časech.
Přístup orientovaný jednoduchost prosazují podnikatelé Jason Fried a David Heinemeier Hansson. Jsou proti dlouhodobým plánům, které můžou být pouhými odhady, ve prospěch nutnosti dělat to, co má smysl teď. Doporučují se soustředit na to, co funguje a nezapomínat na jádro podnikání, na kterém firma stojí. „Příjmy ke mně, výdaje ven. Vytvoříš z toho zisk, nebo jdeš pryč.“
Finanční rezerva
Finanční rezerva se stala za poslední dva měsíce jedním z nejobávanějších problémů. Ukázalo se, že hodně podnikatelů nemá žádnou finanční rezervu. Řada lidí své příjmy a výdaje počítá z měsíce na měsíc. Bez kontinuálního přísunu zakázek a prodeje pak nemají kam sáhnout a brzy nepokryjí ani fixní náklady. Proto je potřeba začít počítat s finanční rezervou. V těžkých časech je podnikání s finanční rezervou zkrátka silnější.
Na velikosti záleží
Jediným možným cílem není jen neustálé zvětšování firmy a expanze byznysu. Někdy je lepším řešením zůstat malí, ale reaktivní a flexibilní a soustředit se na udržitelnost, která není spojená s rozšiřováním teritoria, ale spíše s péčí o přidanou hodnotu, o vlastní lidi, o zákazníky, o produkt atd.
Na komunikaci také záleží
Komunikace se zákazníky a s vlastními lidmi je v krizových časech klíčová. Pokud zjišťujeme co firmám pomohlo nouzovým stavem projít, nezřídka zmiňují komunitu, kterou kolem sebe mají. Zaměstnankyně a zaměstnance, kteří dělají v těžkých časech pro firmu to nejlepší, co mohou. Na druhé straně také zákazníky, kteří si jejich značku oblíbili a nenechali ji padnout. Vyjadřovali jim podporu a pokud to bylo možné, tak i nakupovali online.